PPC reklama
Je jednou z nejefektivnějších forem reklamy na internetu. Google, Yahoo, ale i Seznam.cz poskytují možnosti inzerentům, ale i poskytovatelům reklamních ploch (Seznam.cz zatím pouze v betaverzi). PPC reklama je výhodná možnost, jak dát vědět o sobě, o svých službách či výrobcích.
Na druhou stranu je PPC reklama i zajímavou možností výdělku pro majitele či provozovatele internetových stránek. A mnohdy velmi zajímavého výdělku. Zprávy ze serveru www.johnchow.com z konce léta roku 2006 mluví o tom, že díky PPC reklamě na Google v té době vydělávali:
- Markus Frind: PlentyOfFish.com – 300.000$ měsíčně. PlentyOfFish.com je internetová on-line seznamka, na které návštěvníci otevřou měsíčně 500 miliónů stránek. Díky PPC reklamě vydělává majitel této domény, který stránky provozuje z domova, 10.000$ denně. V této činnosti mu prý pomáhala pouze přítelkyně, která odpovídala na maily.
- Kevin Rose: Digg.com– $250,000 měsíčně. Tento zpravodajský server má více než 200 miliónu zobrazení měsíčně.
Čísla jsou to velmi lákavá. Jen je třeba si uvědomit, že USA, nebo Kanada mají větší rozlohu než Česká republika a také v nich žije víc obyvatel (v USA přes 305 miliónů, tedy 30x víc, než v ČR). Podmínky jsou tedy poněkud příznivější.
Jak tedy docílit, aby Vám PPC reklama vydělávala? Pojďme nejdřív počítat. PlentyOfFish.com vydělával pomocí PPC reklamy 300.000$ měsíčně při 500.000.000 zobrazení. To znamená 0,0006$ na jedno zobrazení PPC reklamy. Nebo obráceně, PPC reklama se musela zobrazit 1667 krát, aby vydělal 1$. Podobná čísla dostaneme i v druhém případě. A naše stránky toto pravidlo (pouze s drobnou odchylkou) potvrzují.
Někteří poskytovatelé ploch pro PPC reklamu se domnívají, že stačí vyrobit 1 stránku na doméně s „chytlavým názvem“ a doslova ji zahltit PPC reklamou (Adsense povoluje vpodstatě 6 ploch na jednu stránku). Jenže takto svět nefunguje. Naše zkušenosti s PPC reklamou jsou jiné. Pokud je reklamních ploch na stránce méně, odkazy jsou „kvalitnější“. Kromě toho, pokud je stránka PPC reklamou „přeplácaná“, návštěvník se na stránce orientuje velmi špatně, nebo vůbec.
Pro úspěšný provoz PPC reklamy na stránkách je nutné i pravidelně (poměrně často) sledovat provoz PPC reklamy. Zejména v případě, kdy se jedná o stránky všeobecné (ne odborně zaměřené). Jako příklad lze uvést naše stránky Vtipy o blondýnkách. Zisky z reklamy jednoho dne prudce poklesly. Když jsem se na stránky podíval, zjistil jsem, že jakýsi prodejce hodinek a šperků vytvořil rozsáhlou kampaň. Jenže to na stránkách věnovaných vtipům a zábavě nikoho nezajímalo. Po tom, co jsem tuto reklamu vyloučil, zisky z PPC reklamy se opět zvýšily.